Koncepcja Pracy Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
na lata 2010-2015
Krojczyn, marzec 2011 r.
Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie na lata szkolne 2010-2015
Opracowano na podstawie:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17)
2. Rozporządzenia MEN z dnia 7.10. 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324). 3. Statutu Szkoły Podstawowej m. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie.
Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego. Jesteśmy po to aby: • nauczać, wychowywać i inspirować do mądrej wolności, • podejmować wysiłek poznawczy i intelektualny, • rozbudzać ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące, • dopingować do różnorodnych twórczych inicjatyw, • kształtować poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki, • uczyć obiektywnej oceny własnych poczynań, • rozwijać więzi interpersonalne, umiejętność pracy w zespole, • wpajać zasady tolerancji, poszanowania cudzej odmienności, • umacniać wiarę we własne siły, w realność sukcesu w różnych dziedzinach życia zgodnie z jednostkowymi predyspozycjami, • kształtować umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, • wskazywać na interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka i rozładowujące napięcia emocjonalne.
Cele naszej działalności
1. Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów. 2. Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. 3. Wspieranie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, etycznego, fizycznego i estetycznego. 4. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole należą: 1. Czytanie- umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny, moralny i społeczny. 2. Myślenie matematyczne- umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych. 3. Myślenie naukowe- umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa. 4. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie. 5. Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji. 6. Umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji. 7. Umiejętność pracy zespołowej. 8. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów. 9. Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności plastyczne i muzyczne.
Nasze zadania
1. Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na uczniu, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. 2. Kształcenie umiejętności porozumiewania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela. 3. Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Realizację zadania powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. 4. Edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu. 5. Kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość wiarygodność, odpowiedzialność, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodu, a także poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. 6. Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła – dom rodzinny. Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednie do istniejących potrzeb.
Wizja
Absolwent naszej szkoły umie odnaleźć się we współczesnym świecie, przestrzega zasad tolerancji i prawdziwej komunikacji oraz dąży do dalszego swojego rozwoju, wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności.
Absolwent nauczania zintegrowanego na miarę swojego wieku jest:
1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że: • poznaje prawa i stara się podejmować obowiązki wynikające z roli ucznia w szkole i dziecka w rodzinie, • uczy się podejmowania odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy, • stara się zrozumieć motywy zachowań rówieśników i hamo¬wać reagowanie na nie tylko emocjami, • dba o swój wygląd, higienę osobistą, wie jak unikać zagrożeń, • chętnie włącza się w życie klasy i szkoły. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: • przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie szkoły i domu rodzinnego, • często pyta starszych, starając się zaspokoić własną ciekawość, • stara się planować swoje działania.
3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że: • poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym, a zwłaszcza znaczenie szczerości i prawdomówności, • rozumie, że nie wolno realizować własnych potrzeb kosztem cudzych praw i interesów, • szanuje własność swoją i cudzą. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że: • zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązu¬jące w życiu codziennym i stosuje je, • uczy się szacunku dla symboli narodowych i religijnych i ro¬zumie, że są one ważne dla bliskich mu grup ludzi, • uczy się szacunku dla innych ludzi, również odmiennych pod różnymi względami (np. niepełnosprawnych) i stara się nie urazić ich swym zachowaniem, • nie używa słów obraźliwych i wulgarnych.
5. Krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że: • umie rozpoznać sytuacje własnego niewłaściwego zachowania i skorygować je, • nie przechodzi obojętnie wobec cudzych niewłaściwych za¬chowań i stara się kulturalnie zwracać innym uwagę (np. w przypad¬ku niszczenia mienia czy obiektów przyrody albo znęcania się nad zwierzętami) lub unikać takich kontaktów.
Absolwent szkoły podstawowej, na miarę swego wieku, jest:
1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że: • zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upomnieć o ich przestrzeganie, • rozumie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i re¬alizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efek¬ty pracy swej grupy, • posiada własne zdanie o różnych sprawach i jest gotów pre¬zentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie, • dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać, • uczestniczy we wspólnych działaniach podejmowanych na te¬renie klasy i szkoły. 2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że: • zna różne źródła zaspokajania swych zainteresowań i korzy¬sta z nich, • ma własne pomysły na rozwiązanie napotykanych problemów i wypróbowuje je w swych działaniach, • wykazuje znaczną konsekwencję w realizacji swych zamierzeń, • umie racjonalnie bronić swego zdania i nie ulega łatwo wpły¬wom innych.
3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że: • stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zacho¬wań szczerych i uczciwych, • umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jego konsekwencje. 4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że: • dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich, • nie eksponuje swej osoby i swego zdania w sposób rażący innych, • używa języka uprzejmego i oddającego uszanowanie dla innych, • potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozasz¬kolnych i pozadomowych (np. kino, teatr, muzeum, wycieczka w te¬renie czy do innego miasta). 5. Krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że: • potrafi zachowanie własne i innych odnieść do systemu wartości obowiązujących nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w naszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne roz-bieżności, • z pewnym dystansem podchodzi do zalewu informacji płyną¬cych ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie, • odróżnia fikcję od świata realnego w przekazach medialnych.
Kadra szkoły
Nauczyciel Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie winien prezentować wszystkie te cechy, które przyjdzie mu kształtować u swoich uczniów. Powinien być przede wszystkim: • otwarty – gotowy do przełamywania stereotypów w swoim zawodzie, poszukujący dróg porozumienia z uczniami, ich rodzicami i innymi nauczycielami, chętny do rozwijania swojego warsztatu pracy i poszukiwania nowych doświadczeń, • komunikatywny – gotowy do wysłuchania opinii innych ludzi, także uczniów. Umiejący i lubiący pracować w zespole. • kompetentny – dysponujący bogatą, wciąż aktualizowana wiedzą w swojej dziedzinie oraz szerokimi zainteresowaniami ogólnymi, • konkretny - potrafiący w syntetyczny sposób określić swoje oczekiwania i wymagania oraz dokonać rzeczowej oceny ich realizacji, • twórczy– umiejący stawiać sobie cele i dostosowywać do nich swoje działania, stale poszukujący i weryfikujący swoje pomysły.
Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie pracuje w zespołach przedmiotowych oraz innych tworzonych w miarę potrzeb.
Szczegółowa koncepcja pracy w oparciu o obszary
1.Opieka i wychowanie Działania podejmowane przez nauczycieli, wychowawców, rodziców opisuje w sposób całościowy Program Wychowawczy Szkoły oraz Program Profilaktyki. Nauczyciele opracowują własne plany wychowawcze oparte na Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowane do możliwości szkoły, priorytetów MEN i potrzeb środowiska rodzinnego uczniów. Programy te opracowywane są na dany rok szkolny. Programy te analizuje się po zakończeniu I semestru oraz modyfikuje w dowolnym czasie w miarę potrzeb. Przeprowadzone w stosunku do uczniów badania pozwalają na w miarę wnikliwe rozpoznanie potrzeb opiekuńczych uczniów, a następnie zapewnienie uczniom wszelkich możliwych form pomocy. Działania dotyczą głównie uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo oraz rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Szczegółowe plany działań na dany rok szkolny opracowują pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele.Celem działań jest: • zapewnienie potrzebującym uczniom dożywiania oraz opieki w świetlicy szkolnej, • zorganizowanie dla potrzebujących uczniów dodatkowych zajęć indywidualnych, terapeutycznych, logopedycznych, dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, • otoczenie szczególną opieką przez wychowawców, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły dzieci specjalnej troski, organizowanie współpracy szkoły z instytucjami zainteresowanymi problemami opieki, pomocy socjalnej i prawnej, a przede wszystkim środowiskiem rodzinnym ucznia.
Szkoła czyni starania, aby warunki uczenia się były atrakcyjne i bezpieczne. W szkole podejmowane są działania mające na celu profilaktykę zaburzeń zachowania. Nauczyciele realizują programy profilaktyczne oraz programy zajęć pozalekcyjnych o charakterze wychowawczym. Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi j w działaniach wychowawczych. Szczegółowe plany działań na dany rok szkolny opracowują pedagog szkolny, wychowawcy. Opracowywane są regulaminy pomieszczeń, instrukcje postępowania na wypadek pożaru oraz procedury postępowania. Dokumenty te modyfikuje dyrektor szkoły, a w przypadku procedur powołany przez dyrektora szkoły zespół nauczycieli. Zmiany wprowadza się w dowolnym czasie w miarę potrzeb oraz w przypadku zmian w prawie. Uczniowie, nauczyciele i rodzice zapoznawani są z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły. Szczegółowy plan działań na dany rok opracowuje szkolny koordynator ds. bezpieczeństwa.
2. Kształcenie Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego, opracowany przez dyrektora szkoły. Przeprowadzone w stosunku do uczniów badania pozwalają na w miarę wnikliwe rozpoznanie potrzeb edukacyjnych uczniów, a następnie zapewnienie uczniom wszelkich możliwych form pomocy. Arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego modyfikowany jest w miarę potrzeb w danym roku szkolnym. Realizując funkcję dydaktyczną szkoła opiera się na programach nauczania poszczególnych przedmiotów. Zasady postępowania zawarte są w procedurze wyboru programów nauczania. Zestaw obowiązujących w szkole programów nauczania podlega ewaluacji i modyfikacji zgodnie z procedurą. Zasady i sposoby oceniania, klasyfikowanie i promowania uczniów opisują w sposób całościowy Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania. WZO podlegają ciągłej ewaluacji, tak, by sposoby oceniania były zgodne z zapisem w statucie i uwzględniały wymagania ujęte w odpowiednich aktach prawnych. Ponadto w szkole na dany rok szkolny ustalane są sposoby diagnozowania i oceny poziomu pracy dydaktycznej szkoły. Działalność szkoły w tym zakresie oparta jest również na obowiązujących w szkole procedurach. Szkoła przystąpi do realizacji projektów unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego podnoszących osiągnięcia edukacyjne uczniów. 3. Zarządzanie i organizacja. Nauczyciele uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, podnoszą swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Kadra pedagogiczna posiada kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska. Przydział przedmiotów nauczania i innych rodzajów prowadzonych zajęć jest zgodny z wyuczonymi specjalnościami wszystkich nauczycieli. Planowanie własnego rozwoju zawodowego staje się w szkole normą obowiązującą każdego nauczyciela. Zdobywanie wyższych stopni awansu zawodowego dokonywane jest z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i zgodnie z określoną procedurą w tym zakresie. W szkole planuje się i prowadzi wewnętrzne doskonalenie nauczycieli uwzględniające jej potrzeby. Nauczyciele zaangażowani są w organizowane przez szkołę doskonalenie. Nowo zatrudnieni nauczyciele uzyskują pomoc i wsparcie merytoryczne. Wszystkie działania szkoły oparte są na wynikach pracy zespołów nauczycieli do tego powołanych lub całej rady pedagogicznej. W szkole istnieje plan doskonalenia nauczycieli, w którego tworzenie zaangażowani są wszyscy nauczyciele.
W szkole przewidywana jest stała poprawa warunków lokalowych oraz jej wyposażenia oraz wykonywanie. Planowane są: 1. Pozyskiwanie środków na zakup tablic interaktywnych i sprzętu komputerowego. 2. Pozyskiwanie środków na doposażenie stołówki szkolnej. 3. Wymiana pieca c.o w kotłowni szkolnej. 4. Wymiana pokrycia dachowego w segmencie sali gimnastycznej. 5. Zakup pomocy dydaktycznych. 6. Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej. 7. Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble i sprzęt sportowy. 8. Realizacja Programu Rządowego „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole”.
Krojczyn, 21.03.2011 r.
Uaktualnienie wrzesień 2014 r. Działalość szkoły Koncepcja pracy szkoły.docx |